Ochrana informací

 

Nejdražším obchodním artiklem dnešní doby jsou informace. Kdo chce v tržní ekonomice existovat, své informace chrání a od ostatních se je snaží získat. Pro získávání důvěrných informací se využívá jak legálních tak nelegálních postupů a metod. Do legálních postupů patří získávání informací z formálních veřejných zdrojů, mezi které lze zahrnout sledování odborného a denního tisku, rozhlasu, televize, reklamy apod. Za neveřejné resp. Neformální zdroje firemních informací leze považovat osobní styk pracovníků s pracovníky jiných firem. O nelegálních postupech získávání informací by se dala sepsat celá kniha. Jde o pestré kombinace použití mikrofonů, „štěnic“ v telefonech a kancelářích, kamer, vetřelců, krásných žen i mužů, drog, výhrůžek, peněz, korupce, vražd, vydírání apod. Samozřejmě, že se jedná o protizákonnou činnost, ale velké obchody se v rámci tvrdé konkurenci neponechávají náhodě. Tady je každý způsob dobrý, jen když vede k úspěchu.

 

Nebezpečí úniku, ztráty, zcizení nebo úmyslného poškození či zkreslení důležitých informací, hrozí především úspěšným podnikatelům a poučnostem podnikajícím v lukrativních oborech nebo disponujících silnou distribuční sítí, právním a advokátním kancelářím a makléřským společnostem. Tedy všem, kteří jsou ve styku s důvěrnými informacemi jakéhokoliv druhu. Žádná společnost by neměla brát jejich ochranu na lehkou váhu. V rámci ochrany informací se naše firma zabývá:

  • Ochrannými opatřeními kontrolního charakteru:

Nejslabším článkem v celém systému ochrany je lidský faktor, z něhož nejrizikovější skupinou jsou vlastní zaměstnanci. Odhaduje se, že 80-90% případů úniku informací je způsobeno právě jimi. Pokud se přidá jejich nespokojenost, zloba nebo pomstychtivost, riziko se ještě zvyšuje.

  • Sledování a prověřování Vašich zaměstnanců

 

Pozornost je třeba věnovat zejména těm zaměstnancům, kteří projevují „mimořádný zájem“ o některé významné informace, které nejsou v jejich kompetenci. Dále zaměstnancům  jejichž minulost, personální kvality a pracovní výsledky dávají předpoklad ke vzniku podržení z úniku informací. Nebezpečím nejsou jen ti zaměstnanci, kteří „vynášejí“ důležité informace úmyslně, ale i ti, kteří porušují bezpečností opatření svou nedbalostí – diskutují o důvěrných otázkách na veřejnosti či nedůslednou skartací důležitých dokumentů.

  • Sledování a prověřování cizích osob

 

Jedná se o osoby, které jsou podezřelé, že je najala konkurence za účelem získání klíčových informací Vaší firmy. Způsobů jak mohou získat tyto informace, je mnoho. Vyzvídají od Vašich zaměstnanců, podplácejí je nebo vydírají. Snaží se stát zaměstnancem Vaší společnosti. Instalují technické prostředky pro odposlech…….

  • Ochrannými opatřeními proti získávání informací pomocí technických prostředků:

 

Tyto prostředky jsou využívány k získávání obsahu dialogu (mluveného slova), záznamu obrazu nebo dat z počítačů a faxů. Kdo má v této oblasti znalosti a dokáže tuto techniku využít, může velice snadno zlikvidovat svoji konkurenci. Telefon je stále nejpoužívanějším prostředkem komunikace mezi lidmi. Není nic snazšího, než získat informace napojením na příslušnou linku. Odposlouchávat se dá i rozhovor v kanceláři, v bytě, v automobilu či na veřejnosti. Proti odposlechům v jejich elektronické podobě provádíme tato opatření:

  • Vyhledání odposlechových prostředků ve Vašem bytě, kanceláři, automobilu…..

  • Odstranění nežádoucích odposlechů

  • Zajištění komunikačních prostředků a prostoru proti případnému odposlechu

 

 

„Únik rozhodujících informací je počátkem konce firmy, aniž by její majitel vůbec tušil, kde udělal chybu“